Andreas 5 bästa tips för att komma igång med meditation!

04.03.2019

Meditation har alltsedan jag var tonåring, varit mitt ett av mina viktigaste verktyg och något jag använder för att kunna slå på och av min on/off-switch för andevärlden. Det är också det sättet jag finner ro i vardagen och lär mig mer om mig själv. Min övertygelse är att alla kan meditera om man bara får rätt förutsättningar! Det kan kännas bökigt eller svårt, eller lätt och naturligt.  I detta inlägg delar jag med mig av mina bästa tips som ger dig den där extra meditativa stunden!  



1. Meditera med ett syfte & intention

Fundera på varför du ska meditera. Det kommer underlätta för dig att förstå de budskap och inre möten som du upplever. Söker du lugn i vardagen eller är det något som du söker svar på? Repetera din intention alldeles innan du ska meditera. Ju starkare intention, desto lättare att förstå svaren på dina frågor. Den bästa vägledningen kommer alltid inifrån.

2. Ge dig själv förutsättningar att uppleva! 

Det finns en mängd olika sätt att öka förutsättningarna för att du ska få en upplevelserik och behaglig meditationsstund. Inför att du ska meditera så kan du fundera på 

  • Vilken tidpunkt brukar jag vara mest avslappnad?
  • I vilken miljö kopplar jag lättast av?
  • Ska jag meditera själv eller i sällskap med någon?
  • Vad brukar störa mitt fokus / öka mitt fokus i andra sammanhang?

Gör gärna en lista och försöka att skriv ner så mycket som möjligt - vad får dig att koppla av respektive vad som skulle kunna störa dig på olika sätt. Se det som en övning i självkännedom.

3. Sluta forcera på hur det borde vara

Det finns ofta en föreställning om att meditation ska gå till på ett visst sätt, att det med andra ord ska kunna gå att meditera "fel." Vilket i sig är helt fel!  Det finns ingen i denna värld som upplever någonting precis som du upplever det. Låt därför meditationen vara en lika naturlig del av dig som allting annat som du upplever. I meditation när man mantrar på en föreställning, som i tex min meditation (går att ladda ner här) så beskriver jag hela tiden vad du har framför dig. Låt säga att du bitvis inte ser, hör eller känner något så kanske du drar slutsatsen att du inte kan eller att det inte går som det ska. Var schysst mot dig själv och tillåt dig redan innan du mediterar att "vad som än händer, så ska jag uppleva och njuta av stillheten" och då kommer du inte behöva forcera för att uppleva. 

4. Skaffa dig en meditationsdagbok! 

Det finns flera fördelar med att föra en meditationsdagbok. En av dem är att du kan gå tillbaka och se olika mönster och komma till insikt i efterhand i dina upplevelser. En annan att du också tvingas reflektera när du sätter ord på dina känslor och tankar. Det kommer underlätta för dig att komma dig själv närmare och att förstå andevärlden och guidernas budskap. 

5. Tolkning 

Jag brukar använda mig både den svenska och engelska drömtydningen för att förstå arketypiska symboler och budskap som jag upplever när jag mediterar. Även de gånger som jag känner att det inte riktigt stämmer in, så hittar jag ofta min egna betydelse. Så ett tips är helt klart att alltid fundera på "vad är min egna betydelse" på dina upplevelser. 


Jag hoppas att jag har skänkt dig några nya tankar på meditation och att du kanske redan idag provar, eller återupptar ditt mediterande! Du är värd allt sinnligt välbefinnande som du kan få.